
Følelser og lederskap
I et forsøk på å holde kontroll, se sterke ut og holde ting på en armlengdes avstand, pleier ledere å skjule sine følelser. Men i virkeligheten reduserer dette lederens kontroll og svekker deres evne til å lede. Det ender med at de ikke sier hva de mener eller mener ikke det de sier.
Å være for emosjonell i business verden kan skape problemer.
Å være for emosjonell i virksomheten kan skape problemer. Det kan skye objektiv analyse, ødelegge forhandlinger og føre til forhastede beslutninger. Men, det å vise for mye følelser er et langt mindre problem enn det motsatte - å vise for lite!
Følelser er avgjørende for at en leder bygger tillit, styrker relasjoner, fokuserer energi, få folk i bevegelse, ta avveininger, lære av fiasko og motivere og inspirere. Det kan hjelpe deg med å bli en god coach, håndtere stress, gi tilbakemeldinger og samarbeide med andre.
Ledelse er et skuespill
Følelser er et essensiell utgangspunkt for å bli empatisk. Empati er en nødvendig egenskap for å bli en god leder. Det er forskjell å "være" empatisk og å "vise" empati. Å være empatisk betyr å forstå andre mennesker og deres måte å være på, hvorfor de handler eller føler slik de gjør. Ved å være empatisk kan du virkelig forstå andre mennesker og å respondere med ærlighet og i samsvær med den virkelige tilstanden dine medarbeidere befinner seg i.
Mange ledere har imidlertid lært å vise empati, uten å virkelig være empatiske. Det kan fungere for en stund, men på lang sikt blir slike ledere ofte mislikt. Ved manglende empati og den virkelige forståelsen for andres tilstand, kan ledere velge og implementere tiltak og metoder for å for eksempel løse en konflikt, som kan ha negativ effekt ovenfor medarbeidere. Lederen kan undre seg hvorfor tiltaket ikke fungerer og å beskylde medarbeideren for manglende samarbeid, mens det er egentlig lederen selv som ikke forstår at tiltaket ikke kan løse situasjon. Det blir nesten som du klør deg ved siden av området som du faktisk klør på.

Emosjonell inteligens er nøkkel til et godt lederskap!
"Emosjonell intelligens (EQ) er definert som en evne til å forstå og håndtere følelsene dine, samt gjenkjenne og påvirke følelsene til de rundt deg." Daniel Goleman
Ledere med høy emosjonell intelligens er mer sannsynlig til å holde seg rolige under press, løse konflikter effektivt og svare medarbeidere med empati. Emosjonell intelligens er vanligvis delt inn i fire kjernekompetanser:
- Selvbevissthet - Selvbevissthet beskriver din evne til å forstå dine styrker og svakheter, å gjenkjenne dine følelser og deres effekt på deg og teamets prestasjoner. For å få frem det beste i andre, må du først få frem det beste i deg selv. Selvbevissthet spiller viktig rolle i denne sammenhengen. En enkel måte å vurdere selvbevisstheten din på er ved å fullføre 360-graders tilbakemelding, der du evaluerer ytelsen din og deretter matcher den opp mot meningene til dine overordnede, kollegaer og underordnede. Gjennom denne prosessen vil du få innsikt i din egen atferd og oppdage hvordan du blir oppfattet i organisasjonen.
- Selvledelse - Selvledelse refererer til evnen til å håndtere dine følelser, spesielt i stressende situasjoner, og opprettholde et positivt syn til tross for tilbakeslag. Ledere som mangler selvledelse har en tendens til å reagere impulsivt og automatisk. Det er viktig å ta en pause, puste, samle deg selv og gjøre det som trengs for å håndtere følelsene dine – enten det betyr å gå en tur eller ringe en venn – slik at du kan reagere mer hensiktsmessig og bevisst på stress og motgang.
- Sosial bevissthet - Sosial bevissthet beskriver din evne til å gjenkjenne andres følelser og dynamikken i din organisasjon. Sosial-bevisste ledere praktiserer empati. De streber etter å forstå sine kollegers følelser og perspektiver, noe som gjør dem i stand til å kommunisere og samarbeide mer effektivt med sine kollegaer. Empatiske ledere er bedre coachere, mer effektive i å engasjere andre, og er flinkere i beslutningstaking. Ved å kommunisere med empati kan du støtte teamet ditt bedre, samtidig som du forbedrer din individuelle ytelse.
- Relasjonsledelse - Relasjonsledelse refererer til din evne til å påvirke, veilede og coache andre samt løse konflikter effektivt. Noen foretrekker å unngå konflikter, men det er viktig å ta tak i problemer når de oppstår. Hvis du vil holde teamet ditt fornøyd, må du ha de tøffe samtalene. Det betyr ikke at du skal krangle for å vise at du ikke er konfliktsky, men at du konfronterer deg med utfordringer med intensjon om å løse dem.
Manglende emosjonelle ferdigheter kan føre til misforståelser og konflikter på arbeidsplassen på grunn av manglende evne til å forstå eller gjenkjenne sine egne og andres følelser.
En av de vanligste indikatorene på lav emosjonell intelligens er problemer med å håndtere og uttrykke følelser. Du kan for eksempel slite med å anerkjenne medarbeiderens bekymringer på riktig måte eller slite med aktiv lytting. Det er viktig å dyrke sosiale ferdigheter ved å forstå og praktisere empati og kjernekomponentene i emosjonell intelligens. Vurder gjerne relasjonene du har med dine medarbeidere for å se om det finnes et tegn på manglende emosjonell intelligens. Noen av de viktigste tegnene er beskrevet her:
- Må alltid ha rett - De må vinne for enhver pris. Personer med lav EQ vil ofte argumentere mens de nekter å lytte til hva andre har å si. Selv om du gir dem bevis på at de tar feil, vil de hevde at dine fakta er feil.
- Klarer ikke å gjenkjenne andres følelser -Mennesker med lav EQ er uvitende om andres følelser. De kan bli oppriktig overrasket over at partneren deres er sint på dem eller at kollegene deres ikke liker dem. De blir ofte irriterte når andre forventer at de skal vite hvordan de har det.
- Oppfører seg ufølsomt - Mennesker med lav EQ vet ikke alltig hva er det rette å si. De kan også mislykkes i å forstå passende vs upassende tidspunkt for å si ting. Fordi de har vanskeligheter med å forstå andres følelser, er det ingen overraskelse at de ikke er i stand til å tolke og svare på den følelsesmessige tonen og atmosfæren. Hvis en reagerer på deres out-of-line respons, oppfører de seg som om han eller hun er altfor sensitiv.
- Skylder på andre for sine problemer - Når noe går galt, er første reaksjon til mennesker med lav EQ å finne noen eller noe annet å skylde på. De kan forsvare seg med at de ikke hadde et annet valg for det de gjorde, og at andre rett og slett ikke forstår situasjonen deres.
- Dårlig evne til å mestre følelser - Mennesker med lav EQ har vansker med å forstå sine egne og andres følelser. Disse personene vil ofte rømme fra ubehagelige situasjoner for å unngå å måtte håndtere det emosjonelle nedfallet. Å skjule sine sanne følelser er også veldig vanlig.
- Følelsesmessige utbrudd - Personer med lav EQ sliter ofte med å forstå og kontrollere sine følelser. De kan reagere uten å forstå hva de egentlig føler eller hvorfor de er så opprørt. Slike personer kan også ha uforutsigbare følelsesmessige utbrudd som virker overdrevne og ukontrollerbare. De minste tingene gjør dem til en tirade som kan vare fra noen minutter til og med flere timer.
- Sliter med forhold - Personer med lav EQ har ofte svært få nære venner. Dette skjer fordi nære vennskap krever gjensidig gi-og-ta, deling av følelser, medfølelse og emosjonell støtte, det som lav-EQ-individer vanligvis mangler. De fremstår ofte som kalde og ufølsomme.
- Vender samtaler mot seg selv - Mennesker med lav emosjonell intelligens har en tendens til å dominere samtalen. Selv om de stiller spørsmål og ser ut til å lytte nøye, finner de alltid en måte å snu samtalen tilbake til dem. Vanligvis må de bevise at uansett hva du opplever, har de hatt det bedre eller verre.
Hvis du kjenner deg selv igjen under de fleste av ovennevnte punktene, er det et tegn på at din EQ har et forbedringspotensial. En god nyhet er at det er mulig å utvikle din EQ, men det krever intensiv arbeid over en lengre periode. Hvor lenge er det vanskelig å si, det vil komme an på hvor motivert og lærevillig du er. Dine emosjonelle egenskaper er en del av deg selv og din personlighet, og de har blitt uttrykket gjennom din atferdsmønstre gjennom hele ditt liv. På den måten har de blitt forsterket og satt i stein. Det vil derfor kreve mye av deg både tidsmessig og enegimessig å endre dine emosjonelle egenskaper, men det er viktig å være bevisst på at dette er fult mulig!